تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

إِنَّ هَـٰذِهِ تَذْکِرَةٌ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿المزمل آیه ١٩﴾
این هشدار و تذکرى است، پس هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش برمیگزیند!

مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت فومنی میفرمایند:

قرآن،انسان را به غایت کمال انسانی می رساند،ما قدردان قرآن و عدیل آن ،اهل بیت علیهم السلام نیستیم.

کسی آشنا به قرآن است که زیادتر در آن تدبر کند.

درسی که سلمان از پیامبر آموخت

سه شنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ب.ظ

روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودند و یارانش گرد او حلقه زده بودند و گرم صحبت بودند. در این میان پیامبر از آنان پرسید: کدام یک از شما همه روزها روزه می گیرد؟


سلمان که در آن میان نشسته بود جواب داد: من یا رسول الله! دوباره حضرت سؤال کرد: کدام یک از شما شبها را بیدار است و به عبادت می پردازد؟


باز هم کسی جواب نداد و تنها سلمان عرض کرد: من یا رسول الله!


حضرت سؤال سومی پرسید که کدام یک از شما هر روز یک ختم قرآن می کند؟


باز مانند بقیه سؤالها تنها سلمان جواب داد: من یا رسول الله!

همه به حال او غبطه می خوردند و در دل می گفتند: ای کاش ما هم مثل او بودیم. در این میان شخصی از این که سلمان غیر عرب بر بقیه امتیاز پیدا کرده ناراحت بود و بالاخره با چهره ای غضبناک گفت: یا رسول الله سلمان مردی فارس است و می خواهد بر ما مردم قریش فخر فروشی کند. او به دروغ این گونه جواب می دهد. شما پرسیدید کیست که همه روزها را روزه می گیرد و او گفت من، در حالی که بیشتر روزها من او را می بینم که غذا می خورد. شما فرمودید: کیست که شب ها را بیدار است و به عبادت می پردازد و او در جواب گفت من، در حالی که بیشتر شبها او خواب است و همین طور شما پرسیدید که کدامتان هر روز ختم قرآن می کنید او گفت من در حالی که بیشتر روزها ساکت است.


آقا رسول الله صلی الله علیه و آله که تا اینجا ساکت بود و به حرفهای این مرد غضبناک گوش می داد فرمود: آرام باش. تو کجا و شخصی که مانند لقمان حکیم است؟ از او بپرس تا از حکمت اینها تو را خبر دهد.


مرد غضبناک رو به سلمان کرد و گفت: مگر تو نمی گوئی تمام روزها را روزه می گیری؟ سلمان: بله.


مرد غضبناک: چطور است که من خودم می بینم بیشتر روزها مشغول خوردن هستی؟ سلمان: درست نفهمیدی، من در هر ماه سه روز روزه می گیرم و خداوند متعال در قرآن می فرماید: هر که عمل نیکو انجام دهد ده برابر پاداش برای اوست و ماه شعبان را روزه می گیرم و به ماه رمضان وصل می کنم و این گونه است که همه روزها روزه هستم.


مرد غضبناک: مگر نگفتی تمام شبها را بیدار هستی و به عبادت مشغولی؟ سلمان: بله. مرد غضبناک: چگونه است که تو بیشتر شبها خواب هستی؟


سلمان: باز هم درست نفهمیدی، من از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: هر که با طهارت بخوابد گویا تمام شب را بیدار بوده و به عبادت مشغول بودن و من همیشه با طهارت می خوابم.


آن مرد که دیگر از غضب و ناراحتی کمی آرام گرفته بود پرسید: تو نگفتی هر روز یک ختم قرآن می کنی؟ سلمان: بله.


مرد غضبناک: چگونه است که روزها تو را ساکت می بینم؟


سلمان: باز هم درست نفهمیدی من از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که به امیر المؤمنین  علیه السلام می فرمود: داستان تو در امت من به مانند سوره قل هو الله احد است که هر که یک بار آن را بخواند گویا یک سوم قرآن را خوانده و هر کس دو بار آن را بخواند گویا دو سوم قرآن را خوانده و هر کس سه بار آن را بخواند گویا تمام قرآن را ختم کرده است، هر که تو را به زبان دوست داشته باشد یک سوم ایمان او کامل شده و هر که به زبان و قلب تو را دوست داشته باشد دو سوم ایمان او کامل شده و هر که تو را به زبان و قلب دوست داشته ، با دستش تو را کمک کند تمام ایمانش کامل خواهد بود. ای علی به خدا قسم اگر مردم زمین تو را دوست می داشتند بمانند اهل آسمان، هیچ کس به آتش جهنم عذاب نمی شد.


بعد سلمان گفت: و من هر روز سه مرتبه سوره قل هو الله احد را می خوانم. اینجا بود که آن مرد ساکت شد و همه از درسهایی که سلمان از رسول الله صلی الله علیه و آله فرا گرفته بود شگفت زده شدند.


برگرفته از حدیث ۲۵ کتاب سه ماه با فضیلت.


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۲/۰۴
  • ۶۲۳ نمایش
  • علیرضا روحانی

حضرت محمد (ص)

رسول الله

سلمان

غضبناک

پیامبر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی