تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

إِنَّ هَـٰذِهِ تَذْکِرَةٌ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿المزمل آیه ١٩﴾
این هشدار و تذکرى است، پس هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش برمیگزیند!

مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت فومنی میفرمایند:

قرآن،انسان را به غایت کمال انسانی می رساند،ما قدردان قرآن و عدیل آن ،اهل بیت علیهم السلام نیستیم.

کسی آشنا به قرآن است که زیادتر در آن تدبر کند.

عترت

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۹ ب.ظ

خاندان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، اهل بیت عصمت و طهارت، ائمه شیعه. عترت به فرزندانى که از نسل کسى باشد گفته مى‏شود. از امیرالمومنین پرسیدند: «عترت‏» کیست؟ فرمود: من، حسن، حسین و امامان نهگانه از فرزندان حسین‏ علیه السلام که نهمین آنان مهدى و قائم ایشان‏است، از قرآن جدا نمى‏شوند و قرآن از آنان جدا نمى‏شود، تا کنار حوض (کوثر) بر پیامبر وارد شوند. عترت پیامبر، همتاى قرآن کریم اند و رسول خدا «قرآن و عترت‏» را به عنوان ‏میراث و یادگار خویش براى امت معرفى کرده است: «انى تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتى اهل بیتى...».

اما «عترت‏» در لغت، قطعه‏هاى درشت مشک در نافه آهوست، نیز به معناى لعاب‏ شیرین است. همچنین عترت به معناى فرزندان و نوادگان نسبى و نسل یک شخص است‏ و به همین جهت به ذریه پیامبر از نسل على و فاطمه، عترت مى‏گویند. معناى دیگرعترت، ریشه درختى که بریده شده و دوباره روییده باشد.

مرحوم محدث قمى با توجه به ‏همه معانى یاد شده براى عترت، چنین مى‏گوید: ائمه، همچون قطعه‏هاى بزرگ مشک از نافه‏اند و علومشان آب گوارا نزد اهل حکمت و اندیشه است و اینان درختى هستند که‏رسول خدا صلی الله علیه و آله ریشه‏اش، على تنه‏اش و ائمه از نسل او، شاخه‏هاى این درخت و شیعیانشان‏ برگ این درختند و علوم اهل بیت، میوه این درخت است.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۹/۲۰
  • ۳۸۰ نمایش
  • saeed qasemi

قرآن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی