تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

تذکره وبلاگی با موضوعات قرآن و عترت

تذکره

إِنَّ هَـٰذِهِ تَذْکِرَةٌ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلًا ﴿المزمل آیه ١٩﴾
این هشدار و تذکرى است، پس هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش برمیگزیند!

مرحوم آیت الله محمدتقی بهجت فومنی میفرمایند:

قرآن،انسان را به غایت کمال انسانی می رساند،ما قدردان قرآن و عدیل آن ،اهل بیت علیهم السلام نیستیم.

کسی آشنا به قرآن است که زیادتر در آن تدبر کند.

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

چهل حدیث قرآنی

* * * * *
قال رسول الله صلی الله علیه وآله :
اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ .
هنگامی که فتنه ها، هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست    
که به قرآن تمسک جویید.                                      
                    اصول کافی ج2ص459
 
قال امیرالمؤمنین علیه السلام :
وَ اعلَموا اَنَّ هذَالقُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ، وَالهادِی الَّذی لایُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ اَّلذی لایَکذِبُ .
بدانید که این قرآن پندآموز است که خیانت نمی کند؛ وهدایت گری است که گمراه نمی سازد ؛ وسخن گویی است که دروغ نمی گوید .                          
             نهج البلاغه خطبه 176 
 
قال علی علیه السلام :
ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی .
هیچ کس با این قرآن همنشین نشد ، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی ازکوردلی .                            
      نهج البلاغه خطبه 176
 
  • saeed qasemi

عترت

۲۰
آذر

خاندان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، اهل بیت عصمت و طهارت، ائمه شیعه. عترت به فرزندانى که از نسل کسى باشد گفته مى‏شود. از امیرالمومنین پرسیدند: «عترت‏» کیست؟ فرمود: من، حسن، حسین و امامان نهگانه از فرزندان حسین‏ علیه السلام که نهمین آنان مهدى و قائم ایشان‏است، از قرآن جدا نمى‏شوند و قرآن از آنان جدا نمى‏شود، تا کنار حوض (کوثر) بر پیامبر وارد شوند. عترت پیامبر، همتاى قرآن کریم اند و رسول خدا «قرآن و عترت‏» را به عنوان ‏میراث و یادگار خویش براى امت معرفى کرده است: «انى تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتى اهل بیتى...».

اما «عترت‏» در لغت، قطعه‏هاى درشت مشک در نافه آهوست، نیز به معناى لعاب‏ شیرین است. همچنین عترت به معناى فرزندان و نوادگان نسبى و نسل یک شخص است‏ و به همین جهت به ذریه پیامبر از نسل على و فاطمه، عترت مى‏گویند. معناى دیگرعترت، ریشه درختى که بریده شده و دوباره روییده باشد.

مرحوم محدث قمى با توجه به ‏همه معانى یاد شده براى عترت، چنین مى‏گوید: ائمه، همچون قطعه‏هاى بزرگ مشک از نافه‏اند و علومشان آب گوارا نزد اهل حکمت و اندیشه است و اینان درختى هستند که‏رسول خدا صلی الله علیه و آله ریشه‏اش، على تنه‏اش و ائمه از نسل او، شاخه‏هاى این درخت و شیعیانشان‏ برگ این درختند و علوم اهل بیت، میوه این درخت است.

  • saeed qasemi

دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مى‏گوید:


«اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمى‏کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر دعوت کند. هیچ اندیشه‏اى به اندازه قرآن محمّد(ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است».


ارنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوى مى‏گوید:


« در کتابخانه من هزاران جلد کتاب سیاسى ،اجتماعى، ادبى و… وجود دارد که هر کدام را بیش از یک بار نخوانده‏ام؛ اما یک جلد کتاب هست که همیشه مونس من است و هر وقت خسته مى‏شوم و مى‏خواهم درهایى از معانى و کمال به رویم باز شود، آن را مطالعه مى‏کنم. این کتاب، قرآن – کتاب آسمانى مسلمانان – است».


ناپلئون بناپارت، امپراطور فرانسه مى‏گوید:


« امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه دانشمندان جهان را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد و مى‏تواند مردم را به سعادت برساند، ترسیم کنم. قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است».


مهاتما گاندى، رهبر فقید هند هم اعتقاد داشت:


«از راه آموختن علم قرآنى، هر کس به اسرار وحى و حکمت‏هاى دین، بدون داشتن هیچ خصوصیت ساختگى دیگرى پى مى‏برد. در قرآن هیچ اجبارى براى تغییر دین و مذهب انسان‏ها دیده نمى‏شود. قرآن به راحتى مى‏گوید: هیچ زور و اکراهى در دین وجود ندارد».


ویل دورانت، دانشمند امریکایى شرق‏شناس، مى‏گوید:


«در قرآن، قانون و اخلاق یکى است. رفتار دینى در قرآن، شامل رفتار دنیوى هم مى‏شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طریق وحى آمده است. قرآن در جان‏هاى ساده عقایدى آسان و دور از ابهام پدید مى‏آورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است ».


ژان ژاک روسو، متفکر و روان شناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد؛ او مى‏گوید:


« بعضى از مردم بعد از آن که مقدار کمى عربى یاد گرفتند، قرآن را خوانده، امّا درست درک نمى‏کنند. اگر مى‏شنیدند که محمّد(ص) با آن کلام فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مى‏خواند، هر آینه به سجده مى‏افتادند و ندا مى‏کردند: اى محمّد عظیم! دست ما را بگیر و به محلشرف و افتخار برسان. ما به خاطر یارى تو حاضریم که جان خویش را فدا سازیم!!»


راکستون اسکاتلندی:


سالیان درازی درجستجوی حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم سپس قرآن را دیدم وشروع به خواندن آن کردم اوبود که تمام سوالات مرا جواب گفت " قرآن ابهت وترس در انسان الهام می کند ودرعین حال ثابت می نماید که هرچه می فرماید راست است.


استانلی لیون پول(دانشمند انگلیسی)


پیامبر اسلام یکی از بزرگترین وعالی مقام ترین شخصیتهای تاریخ جهان است وکتابش همان قرآن می باشد که مجموعه ای از وحی های الهی وشاهکارزبان عربی است. برمبنا واساس این کتاب(قرآن) فرهنگ وتمدنی به وجود آمد که مغرب زمین هم به آن مدیون است.


جان ویلیام در پر: (دانشمند انگلیسی)


قرآن تذکرات عالی اخلاقی ودستورات زیادی دارد سبک انشاء قرآن طوری تنظیم شده است که مابه هیچ صفحه ای مراجعه نمی کنیم جز آنکه عالی ترین چیزی را که هرکس بایستی پسندد وتصدیق کند ، درآن خواهیم یافت این بنیاد مخصوص که به صورت تکه های کوتاه کوتاه است ، مطالب ، شعرها وقوانینی راکه به ما می آموزد که به خودی خود کامل بوده وبرای عموم مردم در تمام حوادث واحتیاجات زندگی مناسب وقابل استفاده است.


لادین کوبولد: (انگلیسی)


به راستی قرآن را جمال وزیبایی ، گیرائی ، شیرینی ونظم مهیج که تاثیر آن را هیچ کتابی ندارد این کتاب از بسیار خواندن کهنه نمی شود ، کلمات با اینکه وزن وسجع دارد درآن سجع ووزنی پیدانیست ، شیرین تر از شعر است ولی شعر نیست این اعجاز فقط از آن قرآن است.


فریدریش دیتریشی : (اسلام شناس غرب)


همین علوم ومعارف مسلمین بود که اروپا را درقرن» دهم میلادی جلو برد همان علومی است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود واروپا از این حیث به اسلام مدیون است


بلر : (خاورشناس معروف آلمانی)


لغت قرآن فصیح ترین لغات عرب واسلوب بلاغت آن طوری است که افکار را بسوی خود جذب می کند قرآن دارای مواضعی آشکاراست وبه زودی برای همیشه بی معارض خواهد بود ، هرکس که از این کتاب به خوبی پیروی کند زندگی آرام وگوارائی خواهد داشت.


ژوزف هورد ویچ: ( دانشمند خاورشناس)


قرآن ، عامل بسیار شگرفی در بالا بردن مسلمانان بود.


قرآن آنان را به تحقیقات علمی وپدید آوردن اندیشه ها سوق داد


قرآن موجب انگیزه وپیشروی مسلمانان در سرزمینهای اروپا گردید درآنجا هنگامی که تاریکی ها همه جا را فرا گرفت بود اینان مسلمانان مشعلهای انسانیت را بر افروخته وبه آستان علم ، خدمات شایان کردند علوم گذشتگان رادگر باره نیرو بخشیدند وبه شرق وغرب ، فلسفه ، پزشکی ، ستاره شناسی ومعماری آموختند ومارا در مسیر نهضت جدید علمی قراردادند.


دکتر یوهان دلفگانگ فون گوته (ریاضی دان ، شاعر ، نویسنده)


قرآن اثری است که به واسطه ی عبارات آن خواننده در ابتدای امر رمیده می شود ، وسپس مفتون جاذبه ی آن وبالاخره بی اختیار مجذوب زیبابیهای بی پایان آن می گردد. چطور ما به آن (قرآن مجید) بازمی گردیم ورجوع می کنیم هرچند در ابتدا تکرار به نظر می رسد اما به زودی انسان را جلب می نماید ومتعجب می سازد انشاء آن هم آهنگ با محتویات وهدف بزرگش محکم ، قوی وبسیار عالی است پس این کتاب در تمام از منه ی بشریت بزرگترین نفوذ را خواهد داشت. سالیان دراز کشیشان از خدابی خبر مارا از پی بردن به حقایق قرآن مقدس وعظمت آورنده آن دور نگه داشتند اما هرقدر که ما قدم در جاده ی علم ودانش به پیش گذارده وپرده های جهل وتعصب نابه جارا دریده ایم عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن ، مجموعه ی آن است بهت وحیرت عجیبی درما ایجاد نموده است وعن قریب است که این کتاب توصیف نا پذیر عالم رابه خود جلب نموده وتاثیر عمیقی در علم ودانش جهان نموده ومحورافکار مردم جهان گردد.


بانوستان رانی تنس ( دانشمند هلندی)


محتوای این کتاب آسمانی کاملاً با خرد وفطرت بشری مطابقت دارد واز مطالب زننده وخلاف عقل به کلی پاک است قرآن در باره ی زنان داوری عادلانه ای دارد وبرخلاف برخی از مرامها وادیان که جنس زن را تابه سرحد بردگی تنزل داده وارزشی برای اوقائل نیستند ، وی را از مزایا وحقوق انسانی برخور دار ساخته ومقام شامخی برای او منظور داشته است.


پروفسور واشنگتن ایرونیک: (خاورشناس بزرگ آمریکایی)


قرآن کتابی است که از حدود اقیانوس اطلس تا نهر کاشمر مردم را در زیر سایه ی همایون فرخود سعادتمند نگه داشته است قرآن حاوی بالاترین مبادی با اوج وسودمند ترین آنها است.


هربرت جورج ولز: (دانشمند ومحقق انگلیسی)


درپاسخ سوالی که یکی از مجله های علمی اروپانموده بود که بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تا کنون بیشتر از سایر کتب دردنیا تاثیر بخشیده واز همه مهمتر به شمار آمده کدام است . چند کتاب را نام برد ودر پایان نوشت: اما کتاب چهارم که مهمترین کتاب دنیاست قرآن است زیرا که این کتاب آسمانی اثری در دنیا گذارده که نظیر آن راهیچ کتابی به خود ندیده است. قرآن کتاب علمی ودینی واجتماعی وتهذیبی واخلاقی وتاریخی است.


کینت گریک (استاد دانشگاه کمبریج انگلستان)


چراقرآن برای یک دوره ی بخصوص نیامده وهرگز کهنه نمی شود وتا روزی که نوع بشرباقی است راهنمای انسان خواهد بود ؟ زیرا چیزی وجود ندارد که در قرآن نیامده باشد.هنگامیکه قرآن را برای نخستین بار گشودم وتحت تاثیر آن قرار گرفتم ، تصور کردم اثری که آن کتاب در من ایجاد کرده است استثنایی است ودر سالهای بعد که با چندین تن از مترجمان قرآن به زبانهای اروپایی مکاتبه کردم وبعضی از آنها را نیز دیدم در یافتم تاثیری که خواندن قرآن در ما اروپاییان می کند همگانی است امام مشروط براینکه قرآن در متن اصلی خوانده شود وترجمه ی قرآن درهیچ یک از زبانهای اروپایی متن اصلی را ندارد.


کارلتون اس گون: (استاد دانشگاه ایالت پنسیلوانیا)


یکی از مزایای عظیم قرآن بلاغت آن است قرآن هنگامی که درست تلاوت شود چه شنونده به لغت عربی آشنایی داشته آن را بفهمد یا نفهمد تاثیری شدید در او گذاشته ودر ذهنش جای گیر می شود این مزیت بلاغتی قرآن قابل ترجمه نیست.


نون گرونبوم: (استاد معاصر)


قرآن معجزه ی بدیهی محمد(ص) است اعجاز وانحصار کتاب از جهان مختلفی جلوه می کند ، پیش بینی آینده اطلاعات در باره ی وقایع مجهول گذشه ، ناتوانی مردم از آوردن مشابه آن با وجود مبارزه طلبی های مکرر وبالاخره زیبایی بی سابقه وفصاحت ما فوق اعلای انشاء آن.


آدموندبورگ: (شخصیت سیاسی انگلستان)


قرآن یا قانون محمدی قانونی است که شامل تمام طبقات اجتماعی گردیده و آنهارا به یکدیگر پیوند می دهد قانونی است که به عالی ترین نظام قضایی و بهترین روش علمی و بزرگترین رسم قانون گذاری ترتیب و تنظیم یافته است

  • علیرضا روحانی